26 juin 2017

Isem yiwen, tajaddit tefreq-iten

Isem yiwen, tajaddit tefreq-iten
Illa yiwen Uzayri d aɛrab, yettidir di lqarub n Lpari. Yiwen wass, aɛrab-agi ibɣa ad inadi af iẓuran-is deg dunnit anda ma llan; igad uɣur igan issem “Isli” am netta. Iddem-d lbotin n tilifun ibda ittqellib armi i d-iɣli af yiwen isem icban win-is. Yufa bab-is isɛa lqahwa di tɣiwant n Saint-Ouen (93). Iṭṭef tansa* d umatu*, azekka nni iruḥí ad isseqsi fell-as akken  » ad yesmug tamusni tamerbuḥt ncallah », ima ahat ttin ara idumen ?.

Akken yewweḍ ar ttberna n uqvayli, yekcem, yufa yiwen deffir n udekkan (ukuntwar), dɣa ikmandi ayen ara isew akk am medden. Mi is-d-issers lkas n tissit, inteq ar ɣur-s yenna:
– Bɣiɣ ak-id sseqsiɣ ma ad it-semḥeḍ, ma ulac uɣilif…. (s taɛrabt is-yehder am akken nnumen).
Aqbayli deffir udekkan yewhem d acu akka ara s-id-yini wergaz ur walant wallen-is di laɛmer-is, yernu as-d-ittemmeslayt s taɛrabt. Irra weqbayli s tefransist :
– D acu akka ik-id yecqan, ar lxir ncalleh? Aɛrab, aččamar armi d idmaren, yecmumex ar ɣur-s, yenna:

– Teḥsiḍ neɣ ala…? Kečč yak isem-ik Isli neɣ mdah, am akken i tufiɣ di lbotin n tilifu ? Aqbayli yesxec kan, itmuqul-it, itraju d acu ara s-yer d sserf akken at-isemmeṛ s wawal. Inna-yas:
– Iih,… akka i yella lḥal, s tidett !… Aεrab anida ar ak-iger a lferḥ, yerna-as acmumex armi d imezzuɣen, yenna :
– Ula d nek isem-iw Isli am kečč ! Yak ziɣen adrum nneɣ yiwen ur neḥsi…!
Aqbayli yesker tawenza-s, ma d Aɛrab lla ittkemmil deg awal-is:
-Ufiɣ-t deg lbotin n tilifu; nek tufiḍ lla ttnadiɣ acḥal ayagi af tjedrit-iw* akk anida ma llan deg umanaḍ akken ahat yiwen wass a nemyigert akk jmiɛ ncallah !

Aqbayli isseqsa-t wansi-t umexluq-agi i-isɛan isem am netta i d-iruḥen ar ɣur-s a t-yerr n wedrum-is. Winna ittkemmil deg umeslay iqqar-as:
– Ula d nek d azayeri am kečč. Aqbayli yenna ula d netta:
– Ih, am nek,…maca timeslayin nneɣ mačči yiwet, mxallafent ay ameddakel, neɣ
mdah ? Aɛrab issusem kan, ibedd-as wawal, dɣa yenna:
– Ih, stidett, maεna yak d Iizayriyen akk i-nella.

Aqbayli inna ula d netta:
– Nniɣ-ak ay-amexluq n Ṛebbi, sew kan lkas-ik teṭfeṭḍ iberdan-ik s-yagi di laɛnaya-k, nek ur lliɣ n tfamilt-ik xas isemawen nneɣ yiwen; d amcabi-kan imcaban, wammag amek ara tiliḍ d mmi-s n laṣel-iw imi kečč d aɛrab nek d aqbayli ? Dagi-kan amer di tefhimeḍ, tili fiḥel ma tesseqsaḍ iyi-d yakk ! Aɛrab isgwergwer lkas-is af tikelt, tawurt tefka-t, iffeɣ tufɣ a iberriq.

Amawal:
tansa : dresse
umatu: de suite.
Tajedriwt: origine, racine

Lemaɛni n dunnit:
* Il arrive que deux familles, l’une berbérophone et l’autre arabophone, ayant un nom berbère. Mais, ce qui est évident pour ce Kabyle dans cette histoire ne l’est point pour cet «Arabe ». Ce monsieur est sans doute sincère dans sa démarche de « rapprochement », mais il oublie que le problème de l’identité est politique en Algérie et que le pouvoir est tenu par les arabophones et qui lançaient sans cesse aux Kabyles en leur demandant de s’effacer, de disparaitre et leur adressaient un refus catégorique de vivre leur amazighité afin de laisser place à l’arabophone dans cette espace qu’est l’Algérie. De plus, la population arabophone avait massivement participé à l’oppression des citoyens non arabe, depuis 1962 à ce jour et aidant ainsi ce régime dans cette tâche*(01). Comment peut-il, alors aujourd’hui se faire accepter par ces derniers et de plus en venant avec toute sa « carapace d’ arabophone ? » , c’ est à dire en s’imposant et en rejetant tut ce qui est kabyle ou amazigh . La réponse est là. Un Arabophone accepterait-il, lui, de s’intégrer dans le milieu kabyle ou amazigh ? La réponse est non !

* Expression: iffeɣ tuffɣa n iberriq: c’est partir pour ne plus jamais revenir.
* Tadyant agi n Uqvayli ak n waɛrab tedra-d s tidette deg tɣiwant agi iwen d-nniɣ.
(01). Pour vous en convaincre de mes propos, lisez le livre de Saïd Sadi: « l’Algérie ou l’échec recommencé » page 93 et 94, et vous comprendrez toute l’oppression qu’avaient subit les Kabyles dans leur ensemble depuis 1962, car aune personne, aucune famille n’avait été épargné par ce déchainement de haine de la part de l’ensemble de la population arabe.

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